آیین نامه انجمن های پژوهشی
08 اسفند 1394 توسط سلام
آیین نامه تشکیل « انجمن های پژوهشی مراكز تخصصي و موسسات آموزش عالي حوزوي »
ماده 1: انجمن پژوهشی تشکلی طلبگي است که جهت تقویت انگیزه¬های پژوهشی طلاب و نهادینه¬سازی امر پژوهش، در چهار چوب ضوابط و مقررات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در مراكز تخصصي و موسسات آموزش عالي حوزوي با اهداف ذیل تشکیل می¬گردد.
ماده 2: اهداف انجمن به شرح زیر است: 1-2-شناسایی، جذب و ارتقاء مهارت پژوهشی طلاب؛ 2-2- هدایت، جهت دهی و تثبیت انگیزه های پژوهشی و بهره برداری بهینه از ظرفیت ها و فرصت¬ ها؛ ارتقاء مهارت و به فعلیت رساندن قابلیت پژوهشی علاقه مندان مستعد و حمایت از آنها؛ 3-2- نهادینه سازی فرهنگ کار گروهی و رقابت علمی میان طلاب؛ 4-2- تقویت روحیه آزاد اندیشی و ایجاد توانایی تحلیل و نقد و مناظره و آمادگی برای نظریه پردازی؛ 5-2- ارتقاء مهارت و به فعلیت رساندن قابلیت پژوهشی علاقه مندان مستعد و حمایت از آنها؛ 6-2- کمک به کیفی سازی تکالیف پژوهشی طلاب؛ 7-2- سازماندهی علاقمندان پژوهشگری؛ 8-2- تعمیق دانش و بینش علمی طلاب. ماده 3: انجمن با محوريت طلاب و زیر نظرگروه علمی مراکز تخصصی یا موسسات آموزش عالی فعالیت می¬کند. ماده 4: انجمن با داشتن شرایط زیرتشكيل مي¬شود: 1-4- مکان مناسب برای فعالیت اعضاء؛ 2-4- تأمین هزینه ها و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری؛ 3-4- دسترسی به اساتید متعهد، مجرب و متخصص در گرایش¬های مربوطه با تأییدگروه علمی مرکز تخصصی یا موسسه آموزش عالی؛ 4-4- حداقل 8 نفر متقاضي عضويت در هر رشته یا گرایش با تعدادکمتر از 50 نفر، 12 نفر در رشته یا گرایش بین 50 تا 100 نفر و 15 نفر در رشته یا گرایش بالای 100 نفرطلبه در واحدهای آموزشی. ماده 5 : شرایط اعضا انجمن به شرح زیراست : 1-5- مستعد و علاقه مند به تحقیق؛ 2-5- امکان مشاركت در برنامه های انجمن به مدت حداقل 2 ساعت در هفته؛ 3-5- متعهد به انجام فعالیت ها و برنامه های انجمن؛ 4-5- سابقه عضویت موثر در کانون پژوهشی. تبصره 1: چنانچه متقاضی، توانمندی مورد نظر را از راه دیگری به دست آورده باشد و یا امکان کسب همزمان آن با عضویت در انجمن باشد، تأیید درخواست عضویت بدون سابقه در کانون بلامانع است. تبصره 2: عضویت اساتید و طلاب فارغ التحصیل در انجمن بلامانع است. ماده 6 : تأسیس انجمن بر عهده معاون پژوهش است و پس از تشکیل انجمن، اداره آن بر عهده دبیر است. ماده 7: هر انجمن دارای یک هسته مرکزی است و اعضای آن عبارتند از3 نفرعضو رسمی و 2 نفرعلی البدل از طلابي كه داراي سابقه پژوهشي موفق بوده و با رأي اعضا به صورت سالانه انتخاب مي¬شوند و مصوبات هسته مرکزی با حداقل 2 رأی پذیرفته می¬شود. تبصره : معاون پژوهش یا نماینده وی می تواند به منظور ایفای نقش نظارتی و پشتیبانی در جلسه حضور داشته باشد. ماده 8: مسئولیت انجمن بر عهده مركزتخصصي يا موسسه آموزش عالی است و معاون پژوهش بر فعالیت های انجمن نظارت دارد. ماده 9: دبيري انجمن بر عهده يك نفر از اعضاء هسته مرکزی است که بارأی سایر اعضاء به مدت یک سال انتخاب می شود و انتخاب مجدد وی در سال¬ بعد بلامانع است. ماده 10: معاون پژوهش در قبال انجمن، وظایف زیر را بر عهده دارد: 1-10- پیگیری برای ایجاد انجمن؛ 2-10- پیگیری و جذب منابع مالی برای تداوم فعالیت انجمن؛ 3-10- مساعدت و پیگیری تعاملات انجمن با مراکز و موسسات در خصوص برنامه ها و فعالیت¬های انجمن؛ 4-10- حمایت از اجرای برنامه های ابلاغی مرکز یا شورای علمی-پژوهشی استان و مصوبات هسته مرکزی انجمن؛ 5-10- نظارت بر حسن اجرای برنامه¬ها ؛ 6-10- پیگیری اخذ گزارش¬های مربوطه از دبیرانجمن. ماده 11 : وظایف هسته مرکزی عبارتند از: 1-11- تایید گزارش¬های شناسایی و سازماندهی نیروهای مستعد و علاقمند به پژوهش؛ 2-11- بررسی و تصویب برنامه¬ و بودجه سالانه بر اساس خط مشی¬های كلي ابلاغي از سوی مرکز يا مدیریت استان؛ 3-11- تصمیم¬گیری نسبت به تشکیل گروه¬های پژوهشی؛ 4-11- تعامل با انجمن های سایر مراکز و موسسات آموزش عالی؛ 5-11- بررسی و تصویب برنامه¬های مرتبط با انتشار نتايج پژوهش¬هاي انجام شده در انجمن به صورت مكتوب، مجازي و…..؛ 6-11- بررسی گزارش¬های سنجش اثرگذاري وآسيب شناسي برنامه هاي انجمن؛ 7-11- بررسی و پيشنهاد برنامه هاي جديد به مديريت مركز تخصصي يا موسسه آموزش عالی حوزوی؛ 8-11- بررسی و تایید گزارش عملکرد سالانه جهت ارائه به معاون پژوهش از طریق دبیر انجمن. ماده 12: دبیر انجمن وظايف و اقدامات زیر را برعهده دارد: 1-12- اطلاع رساني به طلاب درخصوص برنامه هاي انجمن و شناسایی و ثبت نام از طلاب و تعامل مستمر با آنها؛ 2-12- شناسايي استادان مورد نیاز با مشورت معاون پژوهش و معرفي آنها به شورای علمی و پژوهشی مرکز تخصصی یا موسسه آموزش عالی و پیگیری تاييد ایشان ؛ 3-12- هماهنگي با اساتید تاييد شده جهت انجام فعالیت های پژوهشی وهدایت و پشتیبانی علمی گروه¬های پژوهشی؛ 4-12- هماهنگي واجراي برنامه هاي مصوب هسته مركزي؛ 5-12- تعامل و هم انديشي باسایر انجمن ها؛ 6-12- هماهنگی با اعضا هسته مركزي و برگزاری جلسات؛ 7-12- تنظیم برنامه و بودجه سالانه و ارايه به معاون پژوهش پس از تایید هسته مرکزی؛ 8-12- اقدام برای انعکاس فعالیت های انجمن از طریق معاون پژوهش؛ 9-12- پیشنهاد در باره تشکیل گروه های پژوهشی؛ 10-12- تنظیم آیین¬نامه¬های داخلی و دستورالعمل¬ها؛ 11-12- پیگیری مصوبات جلسات و اجرایی کردن آنها؛ 12-12-تنظیم گزارش¬هاي دوره اي جهت ارائه به معاون پژوهش پس از تایید هسته مركزي؛ 13-12- تنظیم گزارش¬های سنجش اثرگذاري وآسيب شناسي برنامه هاي انجمن. ماده 13 : تصميم¬گيري درخصوص موارد زير برعهده مدیر مرکز تخصصی یا موسسه آموزش عالی است : 1-13- بررسي درخواست براي راه اندازي انجمن واعطاي مجوز به آنها؛ 2-13- تایید برنامه و بودجه پیشنهاد شده از سوي انجمن؛ 3-13- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به انتشار آثار پژوهشی تأیید شده؛ 4-13- پیگیری تحقق امتیازات در نظر گرفته شده برای اعضای انجمن؛ 5-13- صدور معرفی¬نامه برای اعضاء انجمن جهت شرکت در فعالیت های پژوهشی. تبصره : در صورت تحقق بند 4 ماده 4 این آیین نامه، مدیر موظف است از تاسیس انجمن حمایت کند. ماده 14: وظایف اعضاء انجمن عبارتند است از: 1-14- شرکت در انتخاب اعضاء هسته مرکزی؛ 2-14- شرکت در انجام کارگروهی و همراهی و تبعیت از تصمیم جمعی؛ 3-14- انجام برنامه های مصوب از طرف هسته مرکزی و امور واگذار شده از سوی دبیر؛ 4-14- رعایت آیین نامه هاي داخلی و مصوبات انجمن. ماده 15: اعضاء انجمن از امتیازات زیر برخوردار می¬شوند : 1-15- ثبت امتیاز عضویت درکارنامه پژوهشی؛ 2-15- اولویت در به کارگیری و فعالیت در مراکز و موسسات پژوهشی حوزوی ( پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها و…)؛ 3-15- اولویت در شرکت در کارگاه های پژوهشگری؛ 4-15- حمایت از تدوین و چاپ و نشر آثار پژوهشی؛ 5-15- برخورداری از امتیاز ورود به مقاطع بالاتر؛ 6-15- اولویت در برخورداری از تسهیلات و امکانات رفاهی و مزایای پژوهشی؛ 7-15- صدور گواهینامه معتبر بعد از اتمام دوره¬های کارگاهی و مهارت¬آموزی؛ 8-15- شرکت در نشست¬های علمی، اردوهای علمی پژوهشی و …. ؛ ماده 16: عضویت اعضا با انصراف کتبی عضو یا از دست دادن یکی از شرایط لازم مندرج در ماده 5 ، خاتمه می یابد. اين آيين نامه در 16ماده و4 تبصره در شورای معاونت پژوهش بررسی شد و شهریور ماه 1394 به تاييداعضاء رسيد و از تاريخ ابلاغ لازم الاجرا است. من الله التوفيق وعليه التكلان