آیین نامه کانون پژوهشی
آیین نامه تشکیل « کانون¬های پژوهشی در مدارس علمیه خواهران »
ماده 1: کانون تشکلی طلبگی است که جهت ترویج و تثبیت فرهنگ پژوهش و ایجاد بنیه و مهارت پژوهشی طلاب در چارچوب ضوابط و مقررات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در مدارس علمیه با اهداف ذیل تشکیل می¬گردد. ماده 2: اهداف کانون پژوهشی به شرح زیراست :
1-2- شناسایی، جذب و رشد استعداد¬های پژوهشی؛ 2-2- هدایت ، جهت دهی وتقويت انگیزه های پژوهشی و بهره برداری بهینه از ظرفیت¬ها وفرصت¬ها؛ 3-2- ایجاد بینش علمی در حد شکوفایی استعداد و برانگیختن خلاقیت پژوهشی طلاب؛ 4-2- ایجاد بنیه و مهارت پژوهشی در علاقه مندان مستعد و حمایت از آنها؛ 5-2- فرهنگ سازی برای كار گروهي و رقابت علمی میان طلاب؛ -6-2- ایجاد روحیه پرسشگری، آزاد اندیشی و آشنایی با نقد و مناظره و حقیقت جویی مبتنی بر آموزه های دینی؛ 7-2- کمک به کیفی سازی تکالیف پژوهشی طلاب. ماده 3: کانون با محوريت طلاب و زیر نظر شورای پژوهشی مدرسه علمیه فعالیت می¬کند. ماده 4: کانون با داشتن شرایط زیرتشكيل مي¬شود: 1-4- مکان مناسب براي فعالیت اعضا؛ 2-4- تأمین هزینه ها و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری؛ 3-4- دسترسی به اساتید متعهد و مجرب و متخصص در رشته هاي مطالعاتی با تأیید شورای پژوهشی مدرسه؛ 4-4- حداقل 8 نفر متقاضی عضویت در مدارس دارای کمتر از 50 نفرطلبه ، 12 نفر در مدارس بین 50 تا 100 نفر و 15 نفر در مدارس بالای100 نفرطلبه. ماده 5 : شرایط اعضا کانون به شرح زیراست : 1-5- مستعد و علاقه مند به تحقیق؛ 2-5- امکان مشاركت در برنامه¬های کانون به مدت حداقل 2 ساعت در هفته؛ 3-5- متعهد به انجام فعالیت¬ها و برنامه¬های کانون؛ 4-5- اتمام نیمسال اول (ورودی دیپلم ) و پایه اول (ورودی سیکل)؛ تبصره : عضویت اساتید و طلاب فارغ التحصیل در کانون بلامانع است. ماده 6 : تأسیس کانون بر عهده معاون پژوهش مدرسه است و پس از تشکیل کانون اداره آن بر عهده دبیر کانون است. ماده 7): هر کانون دارای یک هسته مرکزی است و اعضای آن عبارتند از 5 نفرعضو رسمی و 2 نفر علی البدل از طلاب آشنا به امور پژوهشی كه با رأي سايراعضا به صورت سالانه انتخاب ¬می¬شوند و مصوبات هسته مرکزی با حداقل 3 رأی پذیرفته می¬شود. تبصره : معاون پژوهش مدرسه یا نماینده وی به منظور ایفای نقش نظارتی و پشتیبانی می تواند در جلسه حضور داشته باشد. ماده 8: مسئولیت کانون بر عهده مدرسه علمیه است و معاون پژوهش بر فعالیت های کانون نظارت دارد. ماده 9: دبيري كانون بر عهده يك نفر از اعضاء هسته مرکزی است که بارأی سایر اعضاء به مدت یک سال انتخاب می شود و انتخاب مجدد وی در سال بعد بلامانع است . ماده 10: معاون پژوهشی مدرسه در قبال کانون وظایف زیر را بر عهده دارد: 1-10- پیگیری برای ایجاد کانون در مدرسه؛ 2-10- پيگيري وجذب منابع مالي براي تداوم فعاليت كانون؛ 3-10- مساعدت و پیگیری تعاملات کانون با مراکز و موسسات در خصوص برنامه ها و فعالیت¬های کانون؛ 4-10- حمايت از اجرای برنامه¬هاي ابلاغي مركز يا شوراي علمي-پژوهشي استان و مصوبات هسته مركزي كانون؛ 5-10- نظارت برحسن اجرای برنامه¬ها؛ 6-10- پیگیری اخذ گزارش¬های مربوطه از دبیر کانون. ماده 11 : وظایف هسته مرکزی عبارتند از: 1-11- تایید گزارش¬های شناسایی و سازماندهی نیروهای مستعد و علاقمند به پژوهش؛ 2-11- بررسی و تصویب برنامه¬ و بودجه سالانه بر اساس خط مشی¬های كلي ابلاغي از سوی مرکز يا مدیریت استان؛ 3-11- تصمیم گیری نسبت به تشکیل گروه¬های مطالعاتی؛ 4-11- تعامل با سایر کانون ها؛ 5-11- بررسی و تصویب برنامه¬های مرتبط با نشر نتايج پژوهش¬هاي انجام شده در كانون به صورت مكتوب ، مجازي و…..؛ 6-11- بررسی گزارش¬های سنجش اثرگذاري وآسيب شناسي برنامه¬هاي كانون؛ 7-11- بررسی و پيشنهاد برنامه¬هاي جديد به مديريت مدرسه؛ 8-11- بررسی و تاييد گزارش عملکرد سالانه جهت ارائه به معاون پژوهش مدرسه از طریق دبیر کانون. ماده 12: دبیر کانون وظايف و اقدامات زير را برعهده دارد: 1-12- اطلاع رساني به طلاب درخصوص برنامه¬هاي انجمن و شناسایی و ثبت نام از طلاب و تعامل مستمر با آنها؛ 2-12- شناسايي استادان مورد نظر برای فعالیت¬های پژوهشی با مشورت معاون پژوهش مدرسه ومعرفی آنها به شوراي پژوهشی مدرسه و پیگیری تاييد ایشان؛ 3-12- هماهنگي با اساتید تاييد شده جهت هدایت و پشتیبانی علمی گروه¬های مطالعاتی؛ 4-12- هماهنگي واجراي برنامه هاي مصوب هسته مركزي؛ 5-12- تعامل و هم انديشي با سایر كانون ها؛ 16-12- هماهنگی با اعضا هسته مركزي و برگزاری جلسات؛ 7-12- پیگیری مصوبات جلسات و اجرایی کردن آنها؛ 8-12- تنظیم برنامه بودجه سالانه و ارایه به معاون پژوهش مدرسه پس از تأیید هسته مرکزی؛ 9-12- اقدام برای انعکاس فعالیت های کانون از طریق معاون پژوهش؛ 10-12- پیشنهاد در باره تشکیل گروه های مطالعاتی؛ 11-12- تنظیم آیین¬نامه¬های داخلی و دستورالعمل¬ها؛ 12-12-تنظیم گزارش¬هاي دوره اي جهت ارائه به معاون پژوهش پس از تایید هسته مركزي؛ 13-12- تنظیم گزارش¬های سنجش اثرگذاري وآسيب شناسي برنامه¬هاي کانون. ماده 13 : تصميم گيري درخصوص موارد زير بر عهده مدیر مدرسه است: 1-13- بررسي درخواست طلاب براي راه اندازي كانون واعطاي مجوز به آنها؛ 2-13- اعلام نظر در باره برنامه بودجه پیشنهاد شده از سوي كانون ها؛ 3-13- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به نشرآثار پژوهشی تأیید شده؛ 4-13- صدور معرفی نامه برای اعضاء کانون جهت شرکت در فعالیت های پژوهشی. تبصره: در صورت تحقق بند 4 ماده 4 این آیین نامه، مدیر موظف است از تاسیس کانون حمایت کند. ماده 14: وظایف اعضاء کانون عبارت است از: 1-14- شرکت در انتخاب اعضاء هسته مرکزی؛ 2-14- شرکت در انجام کار گروهی و همراهی و تبعیت از تصمیم جمعی؛ 3-14- انجام برنامه¬های مصوب هسته مرکزی و امور واگذار شده از سوی دبیر؛ 4-14- رعایت آیین نامه¬هاي داخلی و مصوبات کانون. ماده 15: اعضاء کانون از امتیازات زیر برخوردار می شوند. 1-15- ثبت امتیاز عضویت در کارنامه پژوهشی؛ 2-15- اولویت شرکت در کارگاه¬های پژوهشگری؛ 3-15- حمایت از تدوین و چاپ و نشر آثار پژوهشی؛ 4-15- برخورداری از امتیاز ورود به مقاطع بالاتر؛ 5-15- اولویت در برخورداری از تسهیلات و امکانات رفاهی و مزایای پژوهشی؛ 6-15- شرکت در نشست¬های علمی، اردوهای علمی پژوهشی و….؛ 7-15- صدور گواهینامه معتبر بعد از اتمام دوره های کارگاهی و مهارت ¬آموزی. ماده 16: عضویت اعضاء با انصراف کتبی عضو یا از دست دادن یکی از شرایط مندرج در ماده 5، خاتمه می¬یابد. ماده 17: مدارس علميه¬اي كه فاقد شرايط لازم براي تشكيل كانون هستند، مي توانند به شكل زيراقدام به راه اندازي حلقه هاي پژوهشي كنند. طلاب علاقمند به پژوهش می¬توانند در گروه هاي سه تا پنج نفره يك حلقه پژوهشي را تشكيل دهند. 1-17- طلاب مبتدي كه توان پژوهشي كافي ندارند، مي¬توانند به عنوان عضو همراه، درحلقه هاي پژوهشي حضور داشته باشند تا در جريان فعالیت های پژوهشی و تحقيقی قرار گيرند. 2-17- يكي از اعضاي حلقه پژوهشي كه توانمندي بيشتري دارد، به عنوان نماينده حلقه انتخاب مي¬شود. 3-17- نمايندگان حلقه¬هاي پژوهشي مي¬¬توانند برنامه¬هاي پيشنهادي خود را تدوين كرده، جهت تاييد به معاون پژوهش مدرسه علميه ارايه دهند. 4-17- معاون پژوهش مدرسه موظف است برنامه¬هاي پيشنهادي ارايه شده توسط حلقه ها را بررسي كرده و همكاري لازم را جهت اجراي آنها داشته باشد. 5-17- برنامه محتوايي حلقه ها ، همان برنامه كانون هاي پژوهشي است. اين آيين نامه در ماده و3 تبصره در شورای پژوهش بررسی و شهریور ماه 1394 به تاييداعضاء رسيد و از تاريخ ابلاغ لازم الاجرا است. من الله التوفيق وعليه التكلان